·  Dag 0: Afrejse
·  Dag 10: Tilbage på Hotel Shangri-La
·  Dag 11-14: Shangri-La Rasa Ria Resort
·  Dag 15: Hjemrejse

Dag 0: Afrejse

Vi stod tidligt op, for at være i lufthavnen kl. 6:00. Vi skulle flyve kl. 8:10 med British Airways til London.

Vi tog en taxi hjemmefra til lufthavnen, da vi ikke ønskede at have bilen stående der og toget ville vi ikke risikere så tidligt på morgenen.

Vi var lidt forsinket fra Kastrup pga. af problemer med nogle kufferter - vores, skulle det senere vise sig. (Læs mere..)

Dag 1: Ankomst til Kota Kinabalu

Ankomst til Kota Kinabalu, Sabahs hovedstad, hvor vi skulle afhentes af vores engelsktalende agent. Vores kufferter var dog ikke med flyet og da vi endelig havde fået dette afklaret og fået oprettet en sag hos Dragon Air, var de kørt. Der var dog en del andre agenter, der var meget behjælplige med at få fat i dem og efter lidt ventetid, blev afhentet og kørt til Hotel Shangri-La. Hotellet lå midt inde i Kota Kinabalu, der er opkaldt efter det mystiske Kinabalu-bjerg med de høje, forrevne tinder i byens bagland. Byen kaldes også KK af de lokale. Det er en afslappet by med en herlig udsigt til øerne ud for kysten, især når solen går ned og danner det mest fortryllende farvespil. (Læs mere..)

Dag 2: Kota Kinabalu - Gaya Island

Efter morgenmaden var spist, blev vi afhentet af den lokale rejsearrangør. Vi blev i minibus kørt til havnen, hvor vi blev modtaget af vores guide, Osman Assan. Det skulle senere vise sig, at han skulle være vores guide i de næste 4 dage.

Vi blev i en lille, hurtigsejlende båd, sejlet ud til Gaya Island - een af de smukke tropiske øer i bugten ikke langt fra Kota Kinabalu. (Læs mere..)

Dag 3: Langhusene på Borneo's nordkyst

Dagen var egentlig til fri disposition, men da vi ikke havde lyst til at tilbringe en dag i storbyen Kota Kinabalu, fik vi vores guide til at arrangere en tur til lokalbefolkningen på nordkysten.
Vi kørte nordpå kl. 8:30 i en minibus sammen med vores guide. Turen tog ca. 2½ time og undervejs kunne vi se en masse rismarker. Der høstes ris 2 gange årligt og der var både marker, der var tilsået og nogle, der lige var høstet.

Da vi nærmede os, kørte vi væk fra hovedvejen og et godt stykke væk af nogle grusveje. Omsider ankom vi til en lille landsbo, hvor de lokale boede. (Læs mere..)

Dag 4: Kinabalu Park for foden af Mount Kinabalu

Efter morgenmaden blev vi afhentet for at køre til Kinabaluparken, der ligger ved foden af Sydøstasisiens højeste bjerg, Mount Kinabalu, hvis tinder rejser sig 4.100 meter mod himlen. Parkens 750 km² rummer et enestående flora og dyreliv. Her er planter fra alle verdens egne. Der findes flere end 1.000 slags orkideer og 26 rododendron arter. Dyrelivet er lige så mangfoldigt, idet her er løvaber, spøgelsesaber, gibbonaber, skællede myreslugere og mange andre særprægede dyr. (Læs mere..)

Dag 5: Mount Kinabalu - Poring

Efter morgenmaden kørte vi ad de snoede veje gennem de frodige landskab mod Poring. Undervejs skulle vi lave en lille afstikker for at se verdens største blomst, Raflesia. Vores guide havde hørt, at der var nogle i blomst hos en privat, som han kendte.

Raflesia er en snylteplante, der lever på andre planter, f.eks. lianer. Den vokser i 12-15 måneder for derefter at blomstre i 5-8 dage. Den kan blive op til 130 cm. i diameter og er meget flot. (Læs mere..)

Dag 6: Sandakan - Selingan Island

Der var tidlig vækning, for vi skulle med Malaysian Airlines til Sandakan. I Sandakans lufthavn blev vi mødt af en ny guide fra den lokale agent, der kørte os ca. 45 min. til havnen, hvor en speedbåd ventede på at sejle os til Selingan Island - en smuk tur på 1 time. Selingan Island kaldes også for Turtle Island (Skildpadde-øen) for det er bla. her de store hav-skildpadder lægger deres æg.

Vejret var ikke det bedste - det regnede faktisk, da vi landede - og der var en del bølger på vandet. Dette betød, at turen ikke var helt rolig og både Sophie og Lars var gennemblødte, da vi endelig nåede Seliongan Island. (Læs mere..)

Dag 7: Sepilok, orangutang center

Vi forlod Selingan Island tidligt kl. 7:00 for at sejle tilbage til Sandakan. Herfra gik turen til Sepilok Rehabilitation Centre, hvor en flok rødhårede primater ventede os. (Læs mere..)

Dag 8: Sukau Rainforest og sejltur på Kinabatangan

Vi blev vækket af makak-abernes lange sørgmodige skrig, mens dagen langsomt gryede - godt det samme, for kl. 06.00 begyndte dagens første safari på floden. Dyrene er mest aktive om morgenen, så efter en kop kaffe og en toast sejlede vi afsted for at se på dyrelivet. (Læs mere..)

Dag 9: Sukau - Sandakan - Kota Kinabalu

Vi forlod Lodgen og nationalparken efter morgenmaden og sejlede mod Sandakan. Det var igen 2½ times sejlads og undervejs så vi flere dyr. Der var flere krokodiller og mange aber. (Læs mere..)

Dag 10: Tilbage på Hotel Shangri-La

Vi ankom ...

Dag 11-14: Shangri-La Rasa Ria Resort

De sidste dage skulle vi bare slappe af. Vi havde bestilt 4 overnatninger på et rigtigt luksus hotel. (Læs mere..)

Dag 15: Hjemrejse

Vi blev afhentet på hotellet kl. 16:30 og kørt til lufthavnen i Kota Kinabalu. (Læs mere..)